Manisa Ticaret ve Sanayi Odası Haziran ayı olağan Meclis Toplantısı, Tezcan Ödemiş başkanlığında yapıldı. Toplantının gündem maddelerine geçmeden önce Manisa Ticaret ve Sanayi Odası Meclis Başkanı Tezcan Ödemiş, Suriye ile yaşanan sıcak gelişmeleri değerlendirdi. Suriye’nin kendi vatandaşlarına uyguladığı insanlık dışı saldırgan tavrını protesto ettiğini belirten Ödemiş, ‘Suriye kendi vatandaşlarına uyguladığı zulmü ve saldırgan davranışların boyutunu kabul edilemez noktalara getirmiştir. Son olarak uluslar arası hava sahasında silahsız bir şekilde keşif uçuşu yapan uçağımızı düşürmesi bunun en büyük kanıtıdır. Suriye’nin bu tutumunu şiddetle kınıyorum’ dedi. Meclis Başkanı Tezcan Ödemiş, Batı Anadolu Lojistik Organizasyonlar Genel Kurulunda Yönetim Kurulu Başkanı seçilen Manisa Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Bülent Koşmaz’ı kutladı. Genel kurulda bir Manisalı olarak gurur duyduğunu sözlerine ekleyen Ödemiş, ‘BALO, Manisa Ticaret ve Sanayi Odası’nın projesi. Daha doğrusu Sayın Bülent Koşmaz’ın uzun süredir ısrarla çalıştığı bir proje. Ve bu proje artık hayata geçti. Manisa’nın projesi olmaktan çıktı, Türkiye’nin projesi haline geldi. 92 ortaklı bir şirket oluşturuldu. Sanayicimize lojistikte büyük avantajlar sağlayacak hale geldi. Ben bir kez daha Sayın Bülent Koşmaz’a bu projeyi hayata geçirdiği için teşekkür ediyor, şirketin yönetim kurulunda üstlendiği başkanlık görevinde de başarılar diliyorum’ dedi.
Toplantının gündeminin faaliyet raporu maddesinde söz alan Manisa Ticaret ve Sanayi Odası Başkan Yardımcısı Yaşar Coşkun, ‘Dağıtılan faaliyet raporumuzda mayıs ayının çeşitli ekonomik verilerini paylaştığımız için buradan tekrar rakamlara değinmek istemiyorum. Bildiğiniz gibi uzun zamandır beklediğimiz bir konu vardı, yeni teşvik sistemi. Bu hafta içinde yürürlüğe giren uygulamaya ilişkin tebliğ ile yeni sistem resmen yürürlüğe girdi. Teşvik sistemi ile ilgili çalışmalarımızı kısa sürede tamamlayacağız ama ben size genel bir çerçeve çizmek istiyorum. Yeni sistemde genel, bölgesel, büyük ölçekli ve stratejik yatırımlar olmak üzere 4 farklı yatırım grubu destekleniyor. Genel olarak yatırımcıların ilgi alanı olan bölgesel teşviklerde ise destek unsurlarının; faiz desteği, kurumlar vergisi muafiyeti, sigorta işveren payı desteği, gümrük vergisi muafiyeti ve katma değer vergisi muafiyeti olduğunu görüyoruz. Bölgesel teşviklerde yine bir sektör listemiz var, bu sektörlerde belirli limitlerin üstünde yatırım yapan yatırımcılarımız teşvik belgesi almaya hak kazanıyorlar. 40’a yakın sektör, bölgesel teşvik kapsamında ilimizde destekleniyor. Bunları burada uzun uzadıya saymak istemiyorum, konu ile ilgili arkadaşlarımız zaten çalışmalarını tamamlamak üzereler, 3 temmuz günü odamızda yapılacak olan bir toplantı da dahil olmak üzere çeşitli vasıtalarla hem üyelerimizi hem de yatırımcıları bilgilendireceğiz. Fakat son olarak konu ile ilgili destek oranlarını da söylemek istiyorum. Teşvik belgesi alacak bölgesel yatırımlar; kullanacakları kredilerde tl cinsinden 3, döviz cinsinden 1 puan faiz desteğinden, yatırım 2013 sonuna kadar tamamlandığı takdirde kurumlar vergisinden %60 muafiyetten, makine ve teçhizat alımlarında ithalatta gümrük vergisi, yurtiçi alışlarda katma değer vergisi muafiyetinden, ve yine 5 yıl boyunca çalışanların sigorta işveren payları muafiyetinden yararlanabilecekler. Tabi teşvik sistemi 2009’da yürürlüğe giren sistemimizle desteğin yatırımcılara yansıtılışı anlamında benzerlik gösteriyor. Bu sefer de devlet al bu parayı git yatırım yap demek yerine, kardeşim sen yatırımını yap, zaten bana vergi ödeyeceksin ben de sana onlardan muafiyet sağlayayım diyor. Öte yandan farklı olan birçok konu da mevcut bu sefer daha detaylı bir çalışma yapıldığı açıkça ortada, onları dediğim gibi bizim çalışmamız tamamlanınca size ileteceğiz ama tebliğde yer alan şu ifadelerin ve açıklamalarının mevcut sanayiciye de teşvikten yararlanma imkânı sağladığı için altını çizmek istiyorum; bakın, entegrasyon kavramı yer alıyor ve açıklaması da şu şekilde: mal ve hizmet üreten tesislerin mevcut üretim hatlarında elde edilen nihai ürüne bütünleyici nitelikte ara malı verecek ve/veya üretilmekte olan nihai ürünü ara malı olarak kullanabilecek şekilde, mevcut tesise ileri ve/veya geriye doğru entegre olan, yatırımın konusu ve projenin özelliği dikkate alınarak kaideten aynı il sınırları içinde veya aynı yerde ve aynı tesis bünyesinde olan yatırımları aynı tesis içinde bile olabiliyor. Bir diğeri, modernizasyon: mevcut tesislerin üretim hatlarında teknik ve/veya ekonomik ömrünü tamamlamış makine ve teçhizata uygun parçaların eklenmesini veya mevcut makine ve teçhizatın yenileri ile değiştirilmesini, tesiste eksik kalmış bölümlerin tamamlanmasını, nihai ürünün doğrudan kalitesinin yükseltilmesini veya modelinin değiştirilmesini içeren yatırımları, burada kalite yükseltmeye bile imkan tanınmış yani proje bazlı olduğunu düşünebiliriz. Ürün çeşitlendirme: mevcut tesisler ile altyapı müşterekliği olan, aynı işletmede mevcut makine ve teçhizata yapılacak ilave yatırımla farklı bir nihai ürün elde edilmesine yönelik yatırımları, yeni ürünlerle çapraz satış şansı sağlıyor. Bu konuların önemli olduğunu düşünüyorum. Zaten bu durum önceki sistemde siz de hatırlarsanız mevcut sanayiciye imkan tanımaması nedeniyle çokça eleştirilmişti bu konuda çalışma yapılmış. Tabi umuyoruz ki bu sistem ülkemize hayırlara vesile olur, geçtiğimiz yıl yaratılan büyüme devam eder. Biliyorsunuz ülkemizde ekonomik büyüme özel sektör eliyle ile gerçekleşiyor ve büyüme gerçekleştikçe de birilerinin dikkati çekiliyor ve canı sıkılıyor. Bakın şu an İtalya ve Çin arasındaki en güçlü ekonomi Türkiye. Genç nüfus ve dinamizm geleceğe dair milletimiz için çok parlak bir tablo çiziyor. Ancak şurası da ayrı bir gerçek, ekonomik dinamizm yakalayan aşırı güçlü bir Türkiye’den rahatsız olacak, çekinecek bir çok mercii var. Ve bu çekinceler son günlerde ülkemizin üzerinde oynanmaya çalışılan çeşitli oyunlarla hayat bulmaya çalışıyor. Bu dönemde savaş baltalarını çıkarmak yerine temkinli davranarak, olayları çok iyi analiz etmek lazım. Çünkü birilerinin elimizden bir şeyleri almaya çalıştığı aşikâr. Bakın turizm dönemi başladı ve yaz boyunca ülkemize girecek olan dövizler ülkemizin en önemli ekonomi sorunu olan cari açık üzerinde çok etkili olarak katkı yapacak, eğer turizm gelirleri döviz gelirleri olmazsa yıl sonunda ödemeler dengesinde çok ciddi sıkıntılara girebiliriz. Bu nedenle olayların zamanlamasını da düşündürücü buluyorum. Suriye’de yaşanan olaylar karşında hükümetimiz gerekli tepkiyi vermiş, konuyu uluslar arası platforma taşıyarak itidalli bir yol izlemiştir. Bizlerin aynı doğrulta tepki vererek itidalimizi elden bırakmamalıyız. Bu duygu ve düşünceler ile sözlerime son verirken, son olarak 3 Temmuz günü saat 14.00’da odamızda yapacağımız teşvik sistemi bilgilendirme toplantısına katılımlarınızdan memnuniyet duyacağımızı belirtiyor ve saygılarımı sunuyorum’ dedi.
Bu arada 2. Meslek Komitesi tarafından ekmek ve pide fiyatları ile ilgili karar Meclis üyeleri tarafından oy birliği ile kabul edildi. Alınan karara göre 04.01.2012 tarihli resmi gazetenin 28163 sayısında Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından yayımlanan Türk Gıda Kodeksi Ekmek ve Ekmek çeşitleri tebliği gereği 5. Maddesinin c bendinde ekmek, kepekli ekmek, ham buğday ekmeği ve ekşi hamur ekmeğinin en az 250 gr ağırlıktan başlayarak piyasaya arz edilir hükmü gereği 250 gr ekmeğin satış fiyatı 75 krş , 250 gr pidenin fiyatı da 1.25 TL olarak belirlendi.
Haziran ayı meclis toplantısına işlerinin yoğunluğu nedeniyle katılamayan meclis üyesi Cüneyt Öğreten, meclis başkanlığına verdiği dilekçe ile Mayıs ayında yapılan meclis toplantısında yaşanan tartışmalardan dolayı meclis üyelerine üzüntülerini belirtti.
Yine Mayıs ayındaki meclis toplantısında söz alan ancak yaşanan tartışmalar nedeniyle konuşma yapmaktan vazgeçen ve kayıtlara geçmesi için meclis başkanlığına konuşma metnini ileten meclis üyesi Gürkan Atılkan’ın söz konusu yazılı metni Meclis katibi Necip Denktaş tarafından okundu. Meclis üyesi Gürkan Atılkan vermiş olduğu metinde şu konulara değindi. ‘Değerli Meclis Üyesi Arkadaşlarım, Hepinizi saygı ve sevgiyle selamlayarak konuşmama başlamak istiyorum. Bugün sizlerle iki güzel haberi paylaşmak için söz aldım. Birincisi odamız meclis üyesi Sayın İdris Şendil, daha öncede Yönetim Kurulu Üyesi olduğu UKAT’ ın yapılan seçimlerinde Başkanlığa seçilmiştir. Bilmeyenler için kısaca bilgi vereyim UKAT – Uluslar arası Karayolu ile Yük Taşımacıları Acenta Sahipler Derneği’ dir. 1991 yılında İzmir’de kurulmuş olup, sektörün önde gelen Sivil Toplum Kuruluşlarından biridir. Kendisini bu vesile ile tekrar tebrik ediyor, başarılarının devamını diliyorum. İkincisi ise, basından; takip etmişsinizdir. Ankara’ da TOBB’ nın 67. Genel Kurulu yapıldı. Her zaman olduğu gibi iktidar ve muhalefet artilerinin Genel Bşk. İle pek çok Bakan ve Milletvekilinin katılımıyla bu genel kurul düzenlendi . Bizi yani odamızı ilgilendiren taraf ise Genel Kurul öncesi Yön. Kur. Bşk’mız Sayın Bülent Koşmaz’ a TOBB Bünyesindeki hizmetlerinden dolayı “Hizmet Şeref Belgesi” verişmiş olmasıdır. Sayın KOŞMAZ bu önemli ödülü TBMM Bşk. Sayın Cemil ÇİÇEK, Gümrük ve Ticaret Bakanı Sayın Hayati YAZICI ve TOBB Bşk. Sayın Rıfat HİSARCIKLIOĞLU’ nun ellerinden aldı. Değerli Arkadaşlarım Yön. Kur. Bşk. Sayın Bülent KOŞMAZ’ ı seversiniz, sevmezsiniz. Bu ayrı bir konu. Bazen kişisel hesaplaşmalar olur, bazen günlük yaşam koşuşturması bazen de ihmalkarlıklarımız nedeniyle yanı başımızdaki değerleri görmezden geliyoruz ve hak ettiği değeri maalesef yeterince gösteremeyebiliyoruz. Sayın KOŞMAZ 1992 yılından bu yana Odamızın Başkanlığını yapmakla birlikte aynı zamanda on yılı aşkın süreden bu yana TOBB yönetim kurulunda önemli görevler almıştır. 2000 – 2004 yılları arasında Muhasip üyelik, 2005 yılından bu yana da Yön. Kur. Bşk. Vekilliği. Bu ne demektir biliyor musunuz ? 1.200.000’ den fazla ticaret erbabının bulunduğu Türkiye’nin en büyük TİCARİ ÇATI ÖRGÜTÜ nün 2 no’ lu Başkanı ben uzun yıllar bir daha Manisa’ dan bir arkadaşımızın TOBB da bu kadar önemli görevlere gelebileceğini zannetmiyorum. Türkiye’de İstanbul, Ankara, İzmir, Kayseri, Eskişehir, Bursa, Gaziantep, Adana ve daha birçok Sanayi Şehrinin, Oda Başkanı, Borsa Başkanı bulunduğu bir ortamda Sayın KOŞMAZ kişisel beceri ve şahsi gayretleriyle birlikte yıllardır üst kademede görev almıştır. Görev almakla kalmamış, ben biliyorum kendisi böyle şeyleri söylemeyi pek sevmez, Manisa ilindeki pek çok Oda Ve Borsa Başkanı’nı TOBB Bünyesinde çeşitli görevleri alması için bizzat mücadele vermiş ve başarılı olmuştur. Ben birkaç kez Sayın KOŞMAZ’ la civar oda ve Borsa ziyaretlerine katılma fırsatı buldum. İnanın Başkanımıza gösterilen sevgi ve hürmeti görmenizi isterdim. Biz maalesef Manisa’ da Sayın Başkanımızın kadir ve kıymetini yeterince bilmiyoruz. Arkadaşlar bir gün İzmir’ de Türkiye Kurumsal Yatırım Derneği’ nin düzenlemiş olduğu bir günlük Çalıştay’a katılmıştım. Konuşmacılardan biri de Ünlü Psikiyatrist Prof.Dr. Yankı Yazgan’ dı. Kendisi Bornova Anadolu Lisesi ve Ege Üniversitesi mezunudur. İzmirlidir. Dedi ki ben İzmir’ de kalsaydım . Hala bizim Yankı olurdum. Ve İzmir’de bu kadar insanlar bana değer vermezdi. Yine örnek vererek eğer dedi. Sezen Aksu İzmir’de kalsaydı. Bugün hala Alsancak’ta barlarda, gece kulüplerinde şarkı söylüyor olurdu. O ne yaptı İstanbul’ a gitti Türkiye’nin en büyük POP sanatçısı oldu. Bu örneği niye veriyorum. Bizler Sayın KOŞMAZ’ ı yıllardır kendi aramızda gördüğümüz ve bildiğimiz için hep “AFFANIZA SIĞINIYORUM BAŞKANIM” Bizim Bülent ya da Bülent abi olarak gördük. Ama gerçek nedir Sayın KOŞMAZ TOBB BŞK.YRD.’dır. İnanın O’nun makamında bugün Manisa’ dan bir başkası bu kadar uzun yıllar görev yapsa “BU MAKAMI” bizim başımıza her gün çakardı. Ama Sayın KOŞMAZ hep mütevazı kişiliyle bir kez bile bu makamı yada oradan aldığı gücü ima etmemiştir. Ama şunu iyi bilin ki, bizim yeteri kadar takdir etmediğimiz Sayın KOŞMAZ’ ı Civar Oda – Borsa başkanlarımız başta olmak üzere tüm TOBB camiası takdir ediyor ve işte bu önemli ödülü veriyor. Peki biz ne yapıyoruz, Bugün Türkiye’nin değil dünyanın en önemli OSB’lerinden biri olan Manisa OSB’ye yapmış olduğu bütün katkıları unutuyoruz. Manisa OSB şu sebepten veya bu sebepten yönetim değiştirmiş olabilir. Ama sadece bu OSB’nin değil OSB yönetiminin de değil, tüm Manisalıların, Manisa sanayisine; dolaylı olarak Manisa’nın ekonomisine yapmış olduğu katkılarından dolayı Sayın KOŞMAZ’ a teşekkür borcu vardır. Bugün Manisa OSB Toplam 9.591.600 m2 alanda faal veya inşaat halinde yaklaşık 200 firmanın olduğu; 35.000 kişinin çalıştığı ve Dış Ticaret hacmi yaklaşık 8.000.000.000 $ olan dünyanın yatırım yapılabilir en iyi OSB’lerindendir. Bütün bunlar olurken Sayın Bülent KOŞMAZ’ın ve o günkü çalışma arkadaşlarının hizmetlerini yok sayamazsınız. Biz ne yapıyoruz. TUKAKA ediyoruz. Ne demişler, İyilik Yap Denize At, Balık Bilmezse halik bilir. Yukarda Cenab-ı Allah Var Başkanım. O Sizi Takdir Ediyordur.
Bu vesileyle ben de şahsım ve Meclis Üyesi arkadaşlarımın adına size Teşekkür ediyorum. Almış olduğumuz ödül için tebrik ediyorum. Bizlere Yani Manisalılara, işinizden, eşinizden ve ailenizden ayırdığınız vakitlerle yapmış olduğunuz hizmetler için hakkınızı helal edin Başkanım.’
Toplantının dilek ve öneriler bölümünde söz alan Meclis Üyesi, aynı zamanda Manisaspor yönetim kurulu üyesi olan Gencay Esendağ, meclis üyelerinden Manisaspor’a destek olmaları çağrısında bulundu. Zor bir dönemde göreve geldiklerini belirten Esendağ, ‘Manisaspor’un sıkıntılı mali yapısını tüm şehrin elle vererek çözeceğine inanıyoruz. 1.500 TL’den 1.500 kombine kampanyamızın Manisalılar tarafından desteklenmesini istiyoruz. Meclis üyelerimizden de bu kampanya ya destek vermelerini istiyorum’ dedi.